Cabaran penglibatan keluarga dalam proses pendidikan masa
kini kesan daripada transformasi keluarga dari aspek struktur dan jenis
keluarga.
Struktur
keluarga moden lebih kompleks dan pelbagai disebabkan oleh banyak faktor
antaranya ialah perkembangan ekonomi hasil industrilisasi dan pembandaran,
perubahan undang-undang dan lebih ramai orang bersikap individualistik daripada
semangat kekeluargaan. Perubahan kepada struktur keluarga murid-murid perlu
dikenal pasti oleh guru sekiranya ingin memastikan penglibatan ibubapa dalam
proses pembelajaran anak-anak mereka
memberi impak terhadap pencapaian prestasi pelajaran. Mengapa seorang guru
perlu mengenal pasti struktur keluarga murid-muridnya sebelum merancang
penglibatan ibubapa?
Persoalan
ini boleh diterangkan dengan lebih jelas menggunakan Teori Sistem Ekologi
Bronfenbrenner atau juga dikenali sebagai Teori Sistem Bioekologi. Menurut
Bronfenbrenner, “no one is an island”
yang bermaksud setiap individu dipengaruhi dan mempengaruhi individu lain dalam
persekitarannya. Kematangan biologi kanak-kanak dipengaruhi oleh sistem keluarga,
persekitaran komuniti dan latarbelakang sosial yang akan menjana dan menentukan
arah perkembangan mereka. Ini lebih mudah difahami dengan merujuk kepada rajah
Model Sistem Bioekologi di bawah;
Model
Sistem Bioekologi
Perkembangan
kanak-kanak mempunyai hubungan secara langsung ataupun tidak langsung dengan
pelbagai sistem yang membina persekitarannya. Sistem terpenting dalam
persekitaran kanak-kanak adalah rumah/ keluarga, sekolah dan komuniti. Menurut
teori ini, kesemua sistem berkait antara satu sama lain dan jika kanak-kanak
itu menghadapi isu yang mengubah hubungannya dengan sistem tertentu, sistem
lain juga akan terkesan. (Seperti kesan riak di air).
Daripada rajah
Model Sistem Bioekologi di atas, bulatan paling dalam iaitu mikrosistem, adalah
yang paling hampir dengan kehidupan seorang kanak-kanak. Ia terdiri daripada
keluarga, ibubapa, adik-beradik dan rakan sebaya. Bulatan kedua yang meliputi mikrosistem,
iaitu mesosistem menerangkan hubungan yang berkembang dan wujud antara dan
dalam mikrosistem contohnya rumah-sekolah, rumah-pusat asuhan, kawasan
kejiranan dan lain-lain. Eksosistem pula adalah persekitaran yang tidak
berhubung secara langsung dengan kanak-kanak tetapi tetap mempengaruhi
perkembangan mereka iaitu tempat kerja ibubapa, industri tempatan, ataupun
pihak berkuasa tempatan.
Menurut
Bronfenbrenner, apabila hubungan antara mikrosistem serasi, perkembangan
pertumbuhan kanak-kanak akan berjalan lancar. Contohnya harapan keluarga dan
sekolah adalah sama iaitu mengkehendaki kanak-kanak itu memiliki sifat-sifat
rajin berusaha, menepati masa dan menunjukkan pencapaian akademik yang baik, kanak-kanak
akan lebih mudah mencapai matlamat tersebut, berbanding jika harapan keduanya
tidak sama.
Sebagai guru
atau pendidik, kita perlu mamahami bahawa kanak-kanak membesar dalam struktur
keluarga yang berbeza. Perbezaan struktur keluarga ini bermakna setiap keluarga
mempunyai isu yang berbeza, keperluan berbeza, kekuatan berbeza dan juga nilai
yang berbeza. Oleh itu, dengan memahami perbezaan dalam struktur keluarga, guru
akan lebih bersedia menghadapi halangan bagaimana melibatkan ibubapa dalam
proses pembelajaran anak-anak mereka supaya penglibatan ibubapa lebih bermakna.
Penglibatan
ibubapa dalam pendidikan anak-anak mereka mempunyai beberapa halangan/ cabaran
yang telah dikenal pasti dan ia sedikit berbeza mengikut jenis struktur
keluarga. Penglibatan keluarga khususnya memfokus kepada peranan ibubapa dalam
pendidikan anak-anak mereka samada di rumah ataupun dalam persekitaran di
sekolah. Model Enam Jenis Penglibatan Epstein menggariskan enam jenis tingkah
laku penglibatan keluarga iaitu Jenis 1 gaya keibubapaan (parenting), Jenis 2 komunikasi (communicating),
Jenis 3 sukarelawan (volunteering), Jenis
4 aktiviti pembelajaran di rumah (learning
at home), Jenis 5 membuat keputusan (decision
making) dan Jenis 6 kolaborasi dengan komuniti (collaborating with community).
Perbincangan akan
memfokuskan bentuk-bentuk halangan penglibatan berpandukan model Epstein yang
terpilih dari aspek struktur keluarga iaitu keluarga ibu tunggal dan keluarga
kedua ibubapa bekerja.
Komunikasi
dilihat sebagai jenis penglibatan yang sesuai dimulakan dahulu dalam usaha
meningkatkan penglibatan keluarga dalam pendidikan anak-anak mereka. Pihak
sekolah perlu membina komunikasi dua hala yang berkesan tentang program-program
sekolah dan juga memaklumkan kepada keluarga tentang perkembangan pembelajaran
murid-murid kepada ibubapa mereka.
Halangan yang
dihadapi oleh ibu tunggal dalam komunikasi ialah kebanyakan mereka berpandangan
yang mereka tidak berkeupayaan membantu anak-anak cemerlang di sekolah yang
berpunca daripada kurangnya keyakinan diri. Rasa rendah diri kerana keadaan
keluarga tanpa suami, taraf pendidikan yang biasanya rendah dan juga taraf sosioekonomi
yang rendah. Ibu tunggal juga bergelut dengan batasan masa bila mana mereka
merupakan satu-satunya sumber pendapatan keluarga dan terpaksa bekerja mungkin
lebih dari satu pekerjaan dan ini menghadkan masa untuk berkomunikasi secara
dua hala dengan sekolah secara formal. Sekiranya keluarga ini mempunyai anak
yang masih kecil, mereka akan menghadapi kesukaran untuk mencari pengasuh anak
sekiranya perlu menghadiri perjumpaan dengan guru dan juga masalah pengangkutan
kerana ia melibatkan kos.
Bagi keluarga
dua pendapatan (kedua ibubapa bekerja) halangan untuk komunikasi lebih kepada
batasan masa. Ibubapa bekerja mempunyai masa yang terhad dan kurang fleksibel
(Catsambis, 2001; Green et al., 2007). Komunikasi keluarga dan sekolah biasanya
adalah formal dan memerlukan keluarga memperuntukkan sejumlah masa tertentu
pada waktu tertentu yang mungkin menjadi halangan kepada ibubapa yang bekerja
untuk melibatkan diri.
Penglibatan
keluarga yang dilihat amat berkait dengan kecemerlangan prestasi anak-anak
ialah mewujudkan suasana positif di rumah atau gaya keibubapaan. Pihak sekolah
boleh membantu dengan memberikan sokongan kepada keluarga untuk menyediakan
suasana pembelajaran di rumah selain menggalakkan perkembangan kemahiran
keibubapaan melalui bengkel dan sebagainya.
Tetapi pihak
sekolah perlu memahami yang ibu tunggal kebanyakkannya mempunyai pendapatan
rendah ataupun tidak bekerja, ini disokong oleh perangkaan Kementerian
Pembangunan Wanita dan Keluarga, (2002) 7.5 peratus penduduk Malaysia adalah di
bawah paras kemiskinan dan daripada jumlah itu, 16.5 peratus adalah keluarga
yang diketuai oleh ibu tunggal. Kemiskinan merupakan halangan bagi ibu tunggal
untuk menyediakan suasana pembelajaran positif di rumah seperti ruang belajar
yang sesuai ataupun membelikan bahan bacaan yang boleh meningkatkan kemahiran
dan minat anak-anak terhadap pelajaran. Bebanan kewangan juga boleh memberi
kesan negatif terhadap psikologi ibu yang secara tidak langsung cenderung untuk
menyebabkan situasi tegang di rumah. Ibu tunggal juga menghadapi kesukaran
untuk mengawasi anak-anak mereka semasa mereka keluar bekerja sekiranya tidak
mendapat sokongan dan bantuan dari ahli keluarga terdekat (extended family). Disebabkan itu juga mereka kurang melibatkan
diri dengan aktiviti di sekolah dan pendidikan anak-anak mereka. (Van Velsor
& Orozo, 2007).
Ibubapa
bekerja terutama dari kelas kolar biru selalunya mempunyai nilai dan budaya
berbeza dengan sekolah/ guru yang mana melihat sekolah dan keluarga adalah
entiti yang berbeza. Oleh itu tidak menganggap gaya keibubapaan dan menyediakan
suasana pembelajaran di rumah boleh membantu meningkatkan prestasi anak
mereka. Jenis pekerjaan ibubapa juga
boleh menjadi halangan untuk ibubapa melaksanakan gaya keibubapaan yang
berkesan sekiranya pekerjaan tersebut memerlukan mereka banyak ‘travel’ dalam atau luar negara ataupun
melibatkan syif bekerja yang lama.
Untuk
penglibatan aktiviti pembelajaran di rumah, sekolah perlu menyediakan maklumat
dan idea kepada keluarga bagaimana mereka boleh membantu anak-anak mereka
menyiapkan kerja sekolah dan juga perancangan, membuat keputusan dan aktiviti
kurikulum yang lain. Chamhuri (2005) menyatakan tahap pendidikan keluarga
miskin lebih rendah daripada bukan keluarga miskin di mana peratus ketua isi
rumah hanya tamat sekolah rendah. Oleh itu boleh dikatakan halangan bagi ibu
tunggal bagi penglibatan aktiviti pembelajaran di rumah ialah tahap pendidikan
yang rendah.
Tahap
pendidikan yang rendah akan menyebabkan ibu tunggal tidak tahu apa yang perlu
dilakukan untuk membantu anak mereka. Kebanyakkan ibu tunggal tidak tahu
bagaimana untuk menterjemahkan keprihatinan mereka terhadap pendidikan
anak-anak secara positif. Mereka juga kurang yakin bagaimana untuk membantu
anak-anak mereka menyiapkan kerja sekolah sedangkan mereka sendiri tidak faham
tentang topik pelajaran terutama apabila anak-anak memasuki sekolah menengah.
Keluarga ibubapa bekerja menghadapi halangan
dari segi masa terutama dalam memantau pembelajaran anak-anak di rumah
disebabkan kedua-duanya bekerja. “According
to a national survey commissioned by Hand-in-Hand, 30% of parents feeling
frustrated because not enough time to help children with schoolwork”. Selain
itu ibubapa bekerja juga berdepan dengan ketidak pastian bagaimana membantu
anak-anak mereka menyiapkan kerja sekolah kerana keterbatasan masa untuk
mendapatkan maklumat terkini tentang pendidikan semasa.
Dan terakhir
sekali ialah penglibatan sukarela (volunteering)
keluarga di mana sekolah akan memilih dan menyusun bantuan dan sokongan dari
keluarga untuk aktiviti atau keraian di sekolah. Penglibatan keluarga secara
sukarela amat dialu-alukan di sekolah dan amat diperlukan oleh sekolah terutama
melancarkan proses pembelajaran murid-murid. Sebagai ibu tunggal, penglibatan
dalam aktiviti sukarela sukar untuk diamalkan disebabkan beberapa halangan
seperti kemiskinan. Ibu tunggal terpaksa bekerja dalam jangka masa yang panjang
serta kerap maknanya mungkin 10 jam dan enam hari seminggu. Masa yang tidak
fleksibel menyukarkan mereka menjadi sukarelawan di sekolah. Walaupun mereka
mungkin tidak terikat dengan masa, mereka terikat dengan kewangan terhad
contohnya pengangkutan untuk ke sekolah dan juga perlu mencari pengasuh anak
sementara mereka menjadi sukarelawan dan ini melibatkan kos. Ibu tunggal juga
mungkin keberatan untuk menjadi sukarelawan kerana tidak pasti bagaimana boleh
membantu dan tidak melihat kewujudan sumber-sumber di sekolah yang boleh
membantu anak-anak mereka.
Ibubapa
bekerja pula sukar melibatkan diri dalam aktiviti kesukarelawan di sekolah
kerana keterbatasan masa memandangkan mereka berdua bekerja. Jenis pekerjaan
ibubapa boleh menjadi halangan untuk menjadi sukarelawan bila jadual kerja
bertembung dengan jadual bertugas sebagai sukarelawan. Selain itu, ibubapa
bekerja mungkin tidak tahu apa yang boleh mereka bantu dalam aktiviti
sukarelawan atau tidak percaya keupayaan mereka membantu anak-anak mereka
menjadi lebih baik di sekolah.
Comments
Post a Comment